söndag 9 mars 2014

Resan till Spanien 2014

Å

I år har vi bestämt att vår nya Cartago skall få ta oss till Spanien och Portugal, länder som vi inte tidigare besökt. Vi hämtade ut husbilen från vinterförvaringen hos våran snälle bonde den 24:e februari. Efter att husbilen blivit besiktigad och äntligen fått svenska regskyltar så återstår bara service och att få i all packning. Detta tar sin lilla tid eftersom bilen var helt tom. Vi hade redan beställt vinterdäck, det måste man ha vid vinterväglag i Tyskland. När tiden för avfärd nu närmade sig och minusgraderna inte var i närheten av södra Sverige eller neråt kontinenten, så chansade vi på att köra utan.

27/2 startade vi vår färd. Övernattning på öde ställplats på Fehmarn, nästa natt i Celle. Där är alltid lika bra att stå. Mysig stad men denna gång blev det bara övernattning och sedan vidare.
Vi transporterat oss vidare ca 50 mil om dagen. Kör genom vackra landskap i tyska vindistrikten. Övernattar på vingårdar som är gratis att stå om man köper med sig något från gården. Dyrare platser har vi aldrig stått på! Men vinbagaget är nu välfyllt.

Ställplats: Domaine Bollenberg, Westhalten

2/3 Körde över till franska sidan och körde genom vinraderna i Alsace. Letade efter en vingård att övernatta på men blev vilseledda av felaktig GPSvägledning. Frågade en fransman om vägen. Kunde ingen engelska så han hoppade in i sin bil och körde före oss i ca 2 mil tills vi nådde gården. Tur att det finns hjälpsamma människor! Här fick vi på kvällen en guidad tur genom vinkällaren av en flicka som var femte generation på gården.

Något som vi lärt oss av resan hittills är att före 1/4 så är nästan alla campingar stängda. Än så länge så är det kallt på natten så vi letar efter ställplatser med elanslutning. Att stå på bara gasol låter mycket och sömnen blir inte så bra.

3 /3 Idag har vi kommit 220 mil hemifrån. Nu är det lite mera vårlikt och ca 17grader på dagen. Nätterna är kalla med bara någon plusgrad. Efter Alsace tog vi sikte på Lyon. Några timmars motorvägskörning på betalvägar. Hittade en camping i Nîmes som skulle vara öppen hela året. Åh vad härligt att äntligen få duscha riktigt! Men inte! Grinden var öppen så vi kom in men campingen var stängd! Fast det stod i vår kartguide att den skulle vara öppen. Vi var helt ensamma och någon långdusch fick vi inte. Tur att vi har dusch i bilen som gör att man känner sig lite fräschare.
Fruktträden blommar och magnolior, forsythia och lite vivor ger färg. Runt bilen växer olivträd och pinjer som luktar så gott.  Nu packar vi ner våra vinterkläder i bagaget och tar fram lite lättare kläder. Vårt första delmål är nått. Nu tar vi det lite lungnare framöver och undviker motorvägar. Nu skall det upplevas!

5/3  Packade ihop oss tidigt för att åka iväg till akvedukten i Nîmes som är med på världsarvslistan. Ett vackert och mästerligt byggnadsverk som romarna byggde 100 e. Kr. Numera rinner det inget vatten i den så man kan promenera över till andra sidan. Man förundras över hur det gick att bygga detta utan kranar och maskiner! Efter några timmars promenerande intog vi lunchen i husbilen på parkeringen och åkte vidare. Här blev många bilder tagna. Olika stativ, objektiv och filter var med.

Akvedukten i Nîmes

Nästa stopp blev efter bara några mil. Sista biten av Rhone innan den går ut i Medelhavet bildar ett stort delta, Camargue. Här är naturen helt flack och ett nätverk av vattendrag. Speciellt för området är deras uppfödning av svarta tjurar. Dessa betade överallt där det inte var för sankt. Såg respektingivande ut men när vi skulle gå nära och fotografera så försvann de snabbt.
I deltaområdet längst ut mot havet fick man inte gå i naturen på egen hand. Här fanns ranch efter ranch med vita hästar som tog med turister ut på leder med guider. Hela området påminde om vilda västern. Väldigt annorlunda natur.
Vi besökte en turistinformation i det lilla samhället och fick reda på att rosa flamingo just nu häckar i ett område inte långt härifrån. Det måste man ju bara se!

Häckande rosa flamingo i Camargue

Efter att försökt komma in på en trång parkeringsplats med husbilen insåg vi att detta inte skulle fungera. Ställde oss i dikeskanten och hoppades på att gendarmerna skulle vara snälla mot oss. Vilket skådespel vi fick se. Och höra!! Hundratals rosa flamingo dansade och visade sina rosaoranga vingar för oss. Vita hägrar byggde bon i träden. Detta var nästan en overklig syn!

Det hann mörkna innan vi kom in på en ställplats för natten i La Grande Motte. Godnatt!

5/3 I La Grande Motte blev vi kvar i tre dagar. Nu börjar det kännas som försommarvärme. Vi plockar fram utemöblerna och äter middag under markisen för första gången denna resa.
Här var verkligen mycket att utforska. Medelhavet låg fritt med horisonten orörd. Ingen badtemperatur ännu tyvärr!
Det är skönt att slå ner bopålarna och bara koppla av. Skönt för chauffören!  Denna stad är byggd endast för turister av en arkitekt, Jean Balladeur. 1963 fick han uppdrag att bygga en stad på orörd mark. Alla hotell och övriga byggnader är av vitmålad betong i böjda, runda former. Det finns inte ett enda rakt hus! Fult eller snyggt? I alla fall annorlunda.
Med en enorm playa så kan man bara tänka hur här ser ut på högsommaren. Nu är det lugnt och skönt, ingen trängsel eller köer.  Idag var det 23 grader och inte ett moln på himmelen. Vi passar på att lata oss några dagar. Ytterligare någon glass slank ner. Men vi cyklar och promenerar mycket hela dagarna så lite onyttigt måsta man unna sig. Här träffade vi de första svenskarna, de var på väg hem efter övervintring i Spanien.

Camping: Les cigales i Grand Motte

8/3  Fick ett bra tips av vår pratglada fransman till granne. En camping nära Barcelona med husbilsplatser på den långa stranden. Vi ställde in koordinaterna och efter att ha tömt tankar och fyllt vatten så var vi åter på väg. Vi körde utefter saltvattensjöar i Languedoc och såg även här mängder av rosa flamingo. Snabbåt på en långtradarparkering! Vi var så sugna på att komma till Spanien så vi tog oss inte tid att söka upp något trevligare. Så blir det ibland! Efter två timmar rullade vi in på Santa Susannas camping med intilliggande ställplats i Spanien. Han hade inte fel vår franske granne. Någon härligare ställplats har vi hittills inte sett! Alla husbilar fick första parkett direkt på den långa playan.

Camping bon Repos, Santa Susanna, Costa de Barcelona

Camping med alla bekvämligheter låg på bekvämt avstånd. Städade ur husbilen så fort vi tagit vår plats. Vad bilen blir smutsig under en veckas körning. Ut med alla mattor och skura golv och toalett!
Körde en tvättmaskin och hängde tvätten att torka på lina utanför bilen. Målade tånaglarna och plockade fram sandaler och sommarkläder. Oj vad skönt att kommit hit! Badade fötterna men det var iskallt så badandet får nog vänta lite till.
Här fanns äntligen WiFi så vi kunde komma i kontakt med omvärlden. Tittade på Melodifestivalen på IPADen. Vi har medvetet inte kopplat in Tv-n ännu. Får se hur länge vi tycker att det är mysigt utan?! Passade också på att publicera denna blogg.