söndag 16 mars 2014

Granada och Sierra Nevada

14/3 Packade ihop oss tidigt för att ha dagen på oss i Granada. Tog vägen runt Torrevieja och tittade på saltsjöarna. Här utvinner man 800 000 ton salt om året! Sjöarna såg märkliga ut och i skymningen lyser dom rosa. Här gick flamingo i massor. Härifrån tog vi väg A91 mot Granada. Denna 'omväg' är verkligen värd att göra. Man kör upp mot Sierra Nivadas snöklädda berg som fond och har mandelträd  och olivträd som blommar på sluttningarna.

På väg mot Granada, Sierra Nevada

15/3 Vi övernattade på en camping av det sämre slaget. Precis vid en stor väg. Med öronproppar gick det ändå skapligt att sova. Tog oss till Alhambrapalatset tidigt då det snabbt blir köer, har vi fått höra. Detta är byggt av morerna på 1200- talet. Är med på världsarvslistan. Här var mycket folk så köer fick vi vara med om idag. Tog oss fyra timmar att promenera genom alla vackra byggnader och trädgårdar. Salar prydda med mosaik och marmorpelare. Otroligt vackert och väl värt denna omväg.

Världsarvet Alhambra

Tog sedan småvägar från Granada, A 338 och A402 ner mot Malaga. Vägen gick över bergen och på slingrande serpentinvägar. Tur att chauffören är erfaren!!  Även på denna dagstur blev det många fotostopp. Bergsbyar som klättrar på bergskanter och toppar på över 3000 meter som fick en att hissna, måste ju förevigas. Snabbstopp i vägkanten och på med varningsblinkers!

Blommande mandelträd, olivlundar och Sierra Nivada som fond

När vi väl nådde Medelhavet och Malaga lade mörkret sig. Fortsatte mot Fuengirola som vi blev rekommenderade av ett par vi träffat i Peniscola. Tog in på campingen som mest bestod av husbilar med svenskar och finländare.

16/3 Idag har vi utforskat Fuengirola. Här är en väldigt trevlig atmosfär, inte bara turister och höga hotell. Vacker strandpromenad och ett livligt centrum med butiker.

Färskare kan det inte bli

Stranden utanför Camping Fuengirola

Förstår att många väljer att övervintra här. Det går tåg och buss till Malaga och det finns mycket att utforska i närområdet.Vi fick god hjälp att installera oss av vår svenska husbilsgranne. Fick låna kartor och tillochmed deras internet, som gjorde att detta kunde skrivas. Alla är väldigt hjälpsamma och snälla!
Vädret är underbart, ca 20 grader och inte ett moln. Solstolarna har äntligen kommit fram. Bilen fick sig en rejäl tvätt både på insida och utsida idag. Lyckades tappa en soyaflaska som skvätte över alla mattor inne. Fick skura alla mattor och lade dom sedan på tork i solen.
 Efter någon timmes solande och fika under markisen, så blev det en joggingtur innan dusch och godnatt!

17/3 Åt frukost ute. Tänk att kunna sitta under markisen på morgonen och känna när solen börjar värma! I mars månad! Hemma på västkusten är det gråmulet och blåsigt. Med den vetskapen känns det som ett bra val att åka hit!
Idag cyklade vi in till stan och tog bussen därifrån upp i bergen till Mijas. En mysig liten bergsby med bländvita hus och pelargoner i blå krukor. Här gick vi i flera timmar i de smala slingrande gränderna. Utsikten var svindlande. Åt 'havets läckerheter'. En jättetallrik med friterade fiskar, sardiner, bläckfisk mm. Även en glass modell större slank ner innan vi tog bussen nedför bergen.
  Bussutflykt till den vita bergsbyn Mijas

Svindlande utsikt från Mijas

Cyklade till shoppingcentret Miramar och köpte så mycket mat som vi kunde få med oss i cykelväskorna. Hann även med att köra en tvättmaskin på kvällen.
Leif gick ner till stranden när det var kolsvart för att fotografera stjärnhimlen. Får se om det blev några bra bilder när han kommer hem igen!

Några stjärnbilder blev det inte för månen lyste för starkt. Men vackert ändå!